Sunday, September 10, 2006

Jan Guillou

Jag gillar Jan Guillou. Av någon anledning så glider han igenom filtret. Annars har man ju som regel lite svårt för hans personlighetstyp. Gubbar, runt 60, som vet hur världen är beskaffad i kombination med ett omättligt behov av att berätta det. Men som sagt...Jan Guillou slinker igenom. Han säger saker som faktiskt är skitj-laidiotiska men kommer ändå undan med det och får behålla sin gloria. Imponerande. Låt mig bjuda på ett exempel hämtat från en intervju gjord av Näringsliv24 och det är naturligtvis JG själv som svarar på frågorna:
Fråga: Sitter du klistrad framför TV:n på kvällarna?
Svar: Nej, och jag ser ytterst sällan nyheter. För de nyheterna har jag redan läst eller kommer att läsa i mer utförlig form. Tv-nyheterna framstår för mig som någonting som är till för analfabeter, vilket jag ju långtifrån är. Så det behöver jag inte ta upp tiden med. Såvida inte världshistoria sker just nu, i bild. Då är tv bra.

Han avslöjar också hur han håller sig ajour med vad som händer i världen.

Fråga: Vad missar du inte en vanlig dag?
Svar: Jag läser de fyra stora stockholmstidningarna under två timmar varje dag, vilket är långt över genomsnittet som jag tror är 23 minuter. Och då börjar jag med kvällstidningarna.
Fråga: Varför det?
Svar: Jag kan då läsa det som kvällstidningarna anser vara värt att ta med från morgontidningarna - i förkortad form. Det innebär att det inte tar så lång tid att läsa morgontidningarna, då kan jag koncentrera mig på det som är unikt för dessa, nämligen kultur- och ledarsidorna.

Jag summerar: Jan Guillou läser bara nyheter som sållats fram och förkortats av kvällsblaskorna men tycker att nyhetssändningarna på TV är för analfabeter. Underbart. Underbart. Som sagt, jag gillar Jan Guillou. Och ja, det är väl lämpligt att Jan Guillou som är journalist till titeln ägnar mer tid till att läsa morgontidningarna än genomsnittsmedborgaren...och ja, det är en tävling!

...and the winner is *trumvirvel* Jan Guillou!

9 Comments:

Blogger Gert-Uno said...

Jag gillar oxå Jan Goulliuo. Jag gillar allt han skrivit och gjort -då menar jag allt! Särskilt tycker jag att Jans beskrivade kärleksskildringar mellan Carl Hamilton och hans gamla hottie-flamma "Tessie" är det närmaste man kan komma exalterande erotik. Jag blir våt och mjuk som en tvättsvamp när jag läser om deras heta möten.

Förövrigt förstår jag inte vem som ställer frågorna och vem som besvarar dem i inlägget? Är det dina svar BB?

13:24  
Blogger BB said...

Förstår inte vad du menar.

13:34  
Blogger Mange said...

Jan G är en fräck figur på många sätt. När man ser på honom inser man att Homo Erectus inte försvann. De finns kvar, mitt ibland oss, och de har alla läst journalisthögskolan och suttit inne. Det är kännetecknande drag för dem, även i förhistorien.

Lookie, lookie, no arms! I'm Jan Gilljo! And no neck!

/M

14:57  
Blogger Gert-Uno said...

Bert-Bruno said...
Förstår inte vad du menar.

Ok...är det Jan Gillloi som ställer frågorna och du som tillhandahåller svaren?

23:09  
Blogger BB said...

Kan du inte åtminstone läsa inläggen innan du kritiserar dem!!

09:32  
Blogger Gert-Uno said...

Jag läser, men undrar. Det är heller ingen kritik utan blott en fråga.
Du måste lära dig skilja på kritik och frågor...

11:03  
Blogger BB said...

Men det står ju att det är hämtat från N24 och är en intervju med Jan G. Då måste väl även du käre GU förstå att N24 har ställt frågorna och Jan G har svarat?!?!

06:47  
Blogger BB said...

...men det är roligt att du faktiskt anser att det skulle kunna vara fingerade svar av mig...det gör hela poängen så mycket roligare! :-)

11:25  
Blogger Gert-Uno said...

Kalla mig petig källkritiker, men jag vill ha källorna tydligare angivna i fortsättning. Harvard-systemet är att föredra....

11:32  

Post a Comment

<< Home

Powered by Blogger