Wednesday, May 03, 2006

Hej kamrater.

Det här med ny teknik är inte alltid så roligt. Jag ska här ge ett belysande exempel.

Med de nya hypereffektiva fotofilter som snart finns i var mans hand, eller åtminstone i var mans dator, kommer mycket obehagligt att träda fram i ljuset. Gissa om jag blev förvånad när jag körde dessa nya filterset på några gamla fotografier jag hade i min ägo och fann att en av våra mest folkkära journalister och författare sakta men säkert visade sin närvaro på ett närmast spöklikt sätt. Likadant på bild efter bild. Vilka slutsatser som går att dra av detta är ännu oklart men nog lutar det åt förklaringsmodeller av övernaturlig karaktär. För att ni ska få en möjlighet att bilda er en egen uppfattning publicerar jag, Bert-Bruno, några skakande bildbevis exklusivt för Eder här på Skaemt.

Mao Zedong samtalar med bönder i Yan´an någon gång i slutet av "Den långa marshen", troligen i oktober 1935. Ett fotografi som låg och drällde här hemma. Jag skannade in bilden med min CanoScan N 650U och fick följande resultat.














Personen i mitten av fotografiet vars ansikte är helt dolt i skuggan av den vidbrättade rishatten tilldrog sig mitt intresse varför jag spetsade de från PirateBay nedladdade fotofiltren på den skuggade ytan som borde utgöra personens ansikte. En första körning gav som följer:














Ett ansikte började träda fram i allt det svarta. Spänd gjorde jag ännu en körning:














Ansiktet var nu om möjligt ännu tydligare. Min hand darrade märkbart när jag förstorade upp ansiktet. Chockad konstaterade jag att personen med det skuggade ansiktet var:
















Herman Lindqvist.

Ni får nu kära läsare själva dra er tillbaka och fundera på vad detta kan innebära. Herman Lindqvist dyker upp tillsammans med Mao Zedong på "Den långa marschen". Fotografiet ska alltså vara taget redan omkring hösten/vintern 1935. Utan att känna till Hermans exakta ålder skulle jag bli mycket förvånad om hans födelsedatum understiger detta år. Vad innebär detta? Och vem är han, Herman Lindqvist? Frågorna hopar sig.

Jag kan redan nu avslöja att Herman dyker upp både här och där vilket jag kommer att visa med framtida bildpubliceringar.

Skakade hälsningar

Bert-Bruno

1 Comments:

Blogger Gert-Uno said...

Jag är ännu mer skadad Bert-Bruno. Att döma av bilden är Herman i sina bästa år. Jag vill dra mig till minnes att du Bert-Bruna, berättade en gång för länge sedan för mig, att din far, nn, festade ihop med Herman Lindqvist på ett studenthem i Stockholm för många år sedan. Men inte kan väl detta ha varit före 1935. Frågan är alltså vem var den där långhåriga ynglingen med den billiga flaskan Vino Tinto på det där sunkiga studenthemmet i slutet på 60-talet egentligen var?

12:16  

Post a Comment

<< Home

Powered by Blogger