Wednesday, October 11, 2006

Snyggt jobbat Fredrik!

Efter de senaste dagarnas avslöjanden om en handelsminister som inte betalt arbetsgivaravgifter för sina barnflickor och hembiträden och en kulturminister som inte pröjsar tv-licensen vilket inte heller migrationsministern gör med motiveringen att han inte tycker SVT gör bra program och en utrikesminister som tycker det hela är OK eftersom det finns så många som gör så och förresten är det ju för att det är så dyrt som Arbetarpartier Moderaterna vill sänka skatten på hushållnära tjänster, så känner jag mig nödgad att konstatera att vår nya statsminister inte har, vad man brukar kalla, fingertoppskänsla.
Om jag hade sagt för en vecka sen att följande intervju faktiskt skulle kunna äga rum i Svedala så hade inte jag heller trott mig:
BB: Men Fru Handelsminister, hur kommer det sig att du anlitade era barnflickor svart?
Fru Handelsministern: Ja, vi ansåg oss helt enkelt inte ha råd att betala arbetsgivaravgifter för dem.
BB: Men Fru Handelsministern med make hade ju en gemensam inkomst på närmare 16 miljoner under den här perioden. Borde inte det ha räckt till arbetsgivaravgifter?
Fru Handelsministern: Nu var det ju så att vi hade delad ekonomi...
BB: Ok, vad Fru Handelsministern säger, är alltså...att Fru Handelsministern med make bodde tillsammans med era fyra barn i en villa...men att ni hade dela ekonomi.
Fru Handelsministern: Ja, just det...det är rätt uppfattat...och just den här kostnaden för barnflickorna föll alltså på mitt bord...och jag ansåg inte att jag hade råd att betala flickorna vitt.
BB: Men, Fru Handelsminister, ni hade ju själv en inkomst på drygt 3,4 miljoner under samma period...
Fru Handelsministern: Ja...jag vet...det kanske låter helt jävla corny att jag inte hade råd men...nej...jag vet vad du tänker fråga nu...jag tänker inte avgå...jag har fått ett förtroende som jag tänker fullfölja.
Det kan vara värt att anmärka att "det kanske låter helt jävla corny" faktiskt är ett direkt citat från Fru Handelsministern själv.

2 Comments:

Blogger Mange said...

Skaemt goes political! Jag tycker att vi kräver ALLDELES för mycket av våra folkvalda politiker!!! Varför ska DE mätas med samma måttstock som vi andra VANLIGA DÖDLIGA?? Om de nu vill sno en toblerone, eller fuska med skatten, eller spänna på småbarn, eller knivmörda en utrikesminister - SÅ VA DÅ DÅ??? Om inte DE får göra det, vem ska ANNARS få göra det??

15:25  
Anonymous Anonymous said...

Lysande BB! Har följt detta med ett ganska svalt och lite lojt intresse då det bara inte går att vara förvånad. Är man det så KUNDE MAN KANSKE LYSSNAT OCH TÄNKT LITE FÖRE VALET!!! /Gimpen

02:11  

Post a Comment

<< Home

Powered by Blogger